Carl-Johan Stålhammar: ”Min strategiska idé har alltid vara att sticka ut”

Carl-Johan Stålhammar: ”Min strategiska idé har alltid vara att sticka ut”

Månadens storyteller

­Varje månad lyfter vi fram en person som vi tycker är en duktig storyteller och en förebild och inspirationskälla. Denna gång är det Carl-Johan Stålhammar, VD och klubbdirektör i Linköping Hockey Club.

Du är VD och klubbdirektör i Linköping Hockey Club, vilken roll spelar kommunikation för dig i din yrkesroll?
Jag skulle vilja säga att kommunikation är oerhört viktigt för mig. Både internt och externt. Kanske viktigare nu än någonsin tidigare, då idrotten är en väldigt speciell bransch.

Har du en tydlig strategisk idé om hur du använder kommunikation för att skapa en plattform och nå ut?
Ja, det skulle jag ändå vilja säga att jag har. Kommunikationslandskapet idag kan ibland vara ett enda stort brus, där det är svårt att nå igenom. Min strategiska idé har alltid varit att sticka ut istället för att passa in. Du kommer lättare igenom bruset och det väcker känslor och du får en reaktion. Oavsett positiv eller negativ reaktion tar du till dig budskapet.

Hur arbetar du? Har du själv relationer med exempelvis journalister eller arbetar du med andra (exempelvis pressavdelning eller konsulter)?
Transparens och öppenhet tror jag är viktigt i all kommunikation. Att våga bjuda till och verkligen prata med journalister har alltid varit en nyckel för mig. Skapar du goda relationer med journalister, ser dem och hjälper dom att skriva nyheter – är det sedan mycket lättare att ställa krav, när och var en nyhet ska publiceras. Vi försöker alltid kommunicera ut våra nyheter via vår hemsida och våra sociala medier-plattformar. Har du då skapat en så pass god relation med journalisterna att de får nyheten först mot att de publicerar samtidigt som oss, blir genomslagskraften så pass mycket större. Att ha en nära relation med vår kommunikatör är A och O.

Vilka sociala medier använder du och vilken roll spelar de?
Inom Linköping Hockey Club använder vi förutom vår hemsida, Instagram, Facebook, Linkedin, Youtube och TikTok för vår kommunikation. Jag skulle vilja säga att alla kanaler har en egen roll och riktning. Hemsidan och Facebook riktar sig mot en mognare publik och lite mer inbitna fans. Linkedin mer mot våra sponsorer och partners. Instagram och youtube mot lite ”nyare” fans och TikTok mot den yngre generationen.

Du har tidigare varit vd för konferensanläggningen Wisby Strand, Gotlands Bryggeri och vd för Coop Gotland. Det är vitt skilda verksamheter där du varit synlig och närvarande. Vad har du lärt dig av besöksnäringen, dagligvaruhandeln och nu idrotten?
Jag lär mig nya saker varje dag, fortfarande. Det är det som är så himla kul! Men en sak som slagit mig är att grunden i all kommunikation oavsett bransch – alltid bör ha samma grund. Jag tror att du måste våga göra skillnad på kommunikationen internt och externt. Är du tydlig och transparent i din kommunikation, vågar visa dig vara mänsklig och bjuda på dig själv internt, skapar du en delaktighet som är rätt svår att slå. Externt måste du våga ha lite glimten i ögat. Kommunicera på ett ödmjukt men lite småkaxigt sätt som berör och väcker känslor. Jag brukar resonera som så att det är bättre att 50% älskar det och 50% blir vansinniga – än att ingen bryr sig.

Har du någon förebild när det gäller att kommunicera?
Quentin Tarantino! Allt han säger eller skriver skapar reaktion.

Har du några tips att ge till andra som vill använda kommunikation som en del av ledarskapet?
Jag skulle säga att våga vara dig själv. Våga vara människa. Våga visa dig sårbar. Bara för att du är ledare är du inte övermänsklig. Vågar du kommunicera på ett transparent, tydligt och personligt sätt – blir budskapet ärligare och får mer trovärdighet. Jag har sett allt för många ledare som kommunicerar alldeles för akademiskt, högtravande och svårförståeligt bara för att någon har sagt att man ska göra så.