Hanna Lindberg: ”Det är nödvändigt att vara sin egen pr-person idag, även om man ligger på ett stort förlag.”

Hanna Lindberg: ”Det är nödvändigt att vara sin egen pr-person idag, även om man ligger på ett stort förlag.”

Månadens storyteller

Varje månad lyfter vi fram en person som vi tycker är en duktig storyteller och en förebild och inspirationskälla. Denna gång har vi pratat med Hanna Lindberg, kommunikatör på Holmen och författare.

­
Du arbetar med kommunikation på Holmen. Berätta. Vad gör du?
Holmen har gått från att vara känt som en traditionell papperstillverkare till att fokusera på storskaligt, hållbart träbyggande. Vi ser inte bara våra skogar som råvarukällor, utan som nyckeln till en cirkulär framtid, där trä ersätter fossila material som betong och stål. Mitt jobb är att omvandla den visionen till strategisk och engagerande kommunikation som syns, känns och stärker Holmens position som en kraft i övergången till en biobaserad ekonomi. För att lyckas bevakar jag omvärlden och identifierar de frågor och trender som engagerar våra målgrupper. Tillsammans med mina kollegor skapar vi en gemensam kommunikation som bygger varumärket långsiktigt. Digitala kanaler och sociala medier är centrala i vår strategi: här når vi ut, skapar engagemang och lyfter skogens roll i klimatomställningen och Sveriges väg mot en cirkulär ekonomi.

Mycket i mitt jobb handlar om att visa hur vi som skogsbolag bidrar till en hållbar framtid – till exempel genom att förklara värdet av träbyggande eller det vi kallar att ”odla hus.” Genom att skapa förståelse för detta säkerställer vi att Holmen kan fortsätta bidra till ett bättre klimat för kommande generationer.

Du är också författare och arbetar alltså till vardags med kommunikation. Blir du en bättre kommunikatör av att skriva skönlitterärt?
Tveklöst. Som deckarförfattare gäller det att skapa tydliga och spännande berättelser som fångar läsaren eller lyssnaren hela vägen. Det är samma hantverk och samma verktyg som jag använder i mitt dagliga arbete. Med ljudbokens framfart har tempot i berättandet skruvats upp, ungefär som i sociala medier, där man bara har bråkdelen av en sekund på sig att fånga människors uppmärksamhet. För att tränga igenom bruset idag krävs snabb, kraftfull och träffsäker kommunikation – oavsett om det handlar om en fiktiv intrig, ett inlägg på Linkedin, eller en kampanjtext.

I din roll som författare, har du en tydlig strategisk idé om hur du använder kommunikation för att skapa en plattform och nå ut till läsarna?
Ja, absolut. Det är nödvändigt att vara sin egen pr-person i dag, även om man ligger på ett stort förlag. Genom sociala medier låter jag läsarna följa med bakom kulisserna i skrivandet, framträdanden och andra events. Det är ett sätt att upprätthålla engagemanget mellan böckerna och skapa intresse för kommande lansering.

Vilka sociala medier använder du och vilken roll spelar de?
Min upplevelse är att det är lättast att få organisk spridning på Linkedin, så det är ett viktigt verktyg för att nå ut både med Holmens kommunikation och för mig som författare. Sedan använder jag så klart Instagram och Facebook också, som är superviktiga för att nå den stora merparten av mina läsare som inte tillhör Tiktok- och Snapchat-generationen. Där håller jag mig också uppdaterad om vad folk i mitt nätverk har för sig. Facebooks evenemang-verktyg tycker jag är smidigt, både som värd och gäst. X har jag gjort slut med för länge sedan. Det var som att lämna en urspårad fest där samtalen tappat både riktning och nyanser. Jätteskönt!

Du är aktuell med boken Sveket. Berätta!
Ja! Sveket är min tredje spänningsroman och den första i en ny serie på Norstedts förlag. Boken handlar om den kantstötta kriminalreportern Katja Norman från Kalix som återvänder efter en sjukskrivning och upptäcker att kvällstidningen hon jobbar på förvandlats till en klicksajt. Katja kämpar för att hitta sin plats i det nya, samtidigt som hon försöker räcka till som ensamstående mamma till sin dotter. När popartisten och influencern Danni Shami hittas död dras Katja in i fallet. Spåren leder från en sliten miljonprogramsförort till Stockholms innerstad med dess glamourösa kändis- och PR-värld. Där finns Dannis manager Henry Ståhle, som framgångsrikt använt unga influencers för att bygga upp sitt beauty-märke till ett miljardföretag. Vid sin sida har han den lojala kommunikatören Emelie, som närallt är på väg att rasa är beredd att gå långt för att dölja sanningen.

Jag ville utforska baksidan av våra perfekta Instagram-flöden, genom att låta en klassisk outsider som Katja tvingas konfronteras med samtidens influencer- och PR-värld. Vid sidan av det ville jag också berätta om medievärldens strukturomvandling, som jag själv upplevt från insidan som journalist på både Bonnier Tidskrifter och Aftonbladet.

Har du någon förebild när det gäller att kommunicera?
Författaren Caroline Engvall gör ett fantastiskt jobb med att upplysa om de mörka sidorna av internet och hur unga kan utsättas för sexualbrott och exploatering där. Hon har verkligen lyckats använda sin plattform för att väcka viktig debatt och skapa förändring. Med Nollan-böckerna når hon ut till barn, i ett ämne som kan vara känsligt och svårt att prata om. Det är så viktigt. Sedan imponeras jag av Sara Mohammad (Glöm aldrig Pela och Fadime) som år efter år fortsätter kampen mot hedersförtryck. Hennes modiga arbete med att stötta de mest utsatta kvinnorna och flickorna i vårt samhälle är livsviktigt.

Har du några tips att ge till andra som vill bli bättre på att kommunicera?
Sätt alltid målgruppen först. Överraska och fokusera. Våga förenkla, men var sann och relevant. Vi har kortare tid än någonsin att fånga uppmärksamheten, och om vi inte berör på en gång har vi förlorat.