Lisa Kruse: ”När andra tackar gud, kanske jag borde tacka Microsoft.”
Månadens storyteller
Varje månad lyfter vi fram en person som vi tycker är en duktig storyteller och en förebild och inspirationskälla. Denna gång har vi pratat med Lisa Kruse, grundare av Holy Comms.
Du har grundat Holy Comms. Berätta om er och vad som gör er unika?
Holy Comms är ett marketing as a service-bolag som brinner för att hjälpa alla med en dröm och ett driv att lyckas genom marknadsföring. Vi gör det genom att erbjuda en hel verktygslåda av kompetenser och tjänster, i en flexibel abonnemangsform med snälla priser. Just möjligheten att bygga ett upplägg unikt för varje kund istället för att vara låsta till specifika områden gör att vi kan erbjuda ett holistiskt erbjudande som är unikt på marknaden; vi kallar det för holystic marketing. Vi jobbar med alla från Gårdschips till Carnegie till MAQ, som gör vibrationsdämpare för industrin. Det är jag otroligt stolt över!
Har du en tydlig strategisk idé om hur du använder kommunikation för att skapa en plattform och nå ut?
Jag vill använda mitt personliga varumärke till att inspirera entreprenörer, vd:ar och ledare till att våga ta steget och börja kommunicera. Det är många som inte vet hur man gör, vilket inte heller är konstigt. Min bransch, som ju stöttar företag och verksamheter med kommunikation, har hittills främst varit till för de redan stora och mäktiga bolagen. Jag är övertygad om att det leder till att många kommunicerar för lite, vilket i längden gör Sverige och näringslivet sämre.
Tillsammans med Holy Comms CMO Anna Calleberg har jag mappat ut vad jag vill säga, som person, och synkat med Holy Comms frågor, teman och budskap. Det är viktigt att, som personligt varumärke, komplettera och förstärka bolagets varumärke. Genom att addera attribut och det som är jag, som individ, kan företaget stå starkt på egna ben, med mig som en bonus på sidan.
Hur arbetar du? Har du själv relationer med exempelvis journalister eller arbetar du med andra (exempelvis konsulter på din egna byrå)?
Det är en ynnest att ha tillgång till så många specialister och strateger som jag har; jag rådfrågar mina kollegor hela tiden. Samtidigt ser jag ett stort värde i att inspirera till en do it yourself-approach inom kommunikation, så jag tar väldigt lite hjälp från teamet med mina egna kanaler. Men när det kommer till att vara med i poddar, tidningar och liknande är inga så duktiga som vårt PR-team, deras pitchande har möjliggjort majoriteten av mina mediala medverkanden!
Vilka sociala medier använder du och vilken roll spelar de?
Idag fokuserar jag på LinkedIn och TikTok, där LinkedIn helt klart är motorn. Med en relativt låg kontinuitet, ett inlägg i veckan, kan jag nå rakt in till mina målgrupper. Effekten är väldigt tydlig. Personer som jag inte har träffat på flera år har ofta stenkoll på mig och Holy Comms, om jag springer på dem på gatan. Sedan jag startade bolaget för fem år sedan har LinkedIn varit basen för den varumärkeskännedom vi byggt upp, vi har plattformens generösa spridning att tacka för mycket. När andra tackar gud, kanske jag borde tacka Microsoft.
Du har en kraftfull närvaro på Tiktok. Berätta!
Jag fullkomligen älskar TikTok! Plattformen har sänkt tröskeln så enormt mycket för alla som vill kommunicera. Du behöver egentligen, bokstavligen, bara din mobil. Min egen närvaro började som ett experiment för mig, ett utforskande av plattformen. Algoritmen är en av de kraftfullaste jag någonsin sett - vem som helst kan plötsligt få hundratusentals visningar om inte mer. Samtidigt märker jag att det är lätt att man dras med och gå igång för mycket på siffrorna. Efter ett drygt halvårs laborerande med dagliga videos håller jag nu på att förbereda min TikTok-närvaro 2.0, så, håll utkik!
Du har startat nätverket 1.1. Berätta om det och hur det spelar in i din kommunikation.
Vi har ett stort samhällsproblem i Sverige - bara 1,1% av kvinnorna är företagare med anställda. Vi är nästan sämst i EU i frågan. Jag är själv en av dessa kvinnor och jag vill riva ned stigmat. Sverige är ett fantastiskt land att vara företagare i, kvinna som man. Faktum är att jag upplever stora fördelar med att vara just kvinna, när det kommer till entreprenörskapet. Därför har jag har en skyldighet att berätta om det, men även att släppa in och visa en transparent bild av hur det är att driva bolag.
1,1 är en kostnadsfri medlemsklubb för alla kvinnor som drömmer om företagande. Till de som är redo att ta steget och anställa till sitt bolag, vilket är målet med 1,1, erbjuder vi kostnadsfri rådgivning 1-to-1 från våra fantastiska rådgivare. Medlemsklubben växer för varje dag och cirka 60% av medlemmarna driver redan bolag idag som de vill skala upp. Jag är övertygad om att vi kan vända kurvan tillsammans!
Har du någon förebild när det gäller att kommunicera?
Jag tycker att Bethenny Frankel, amerikansk entreprenör, podcaster och tidigare del av casten i Real Housewives of New York har en helt otrolig närvaro i sociala medier. Hon har 3,5 miljoner följare på Instagram och 2 miljoner på TikTok och vågar verkligen bjuda på ett stort spektrum av sig själv. Hon går loss på samhällsproblem medan hon äter frukost med håret på ända, bjuder på situationer inte andra kändisar någonsin talat högt om - exempelvis när hon inte släpptes in i Chanel-butiken för att hon inte såg “rik” ut just den dagen - men pratar även om immaterialrätt, företagande, smink och välgörenhetsarbete. Allt jag vill är att vara hennes bästa vän!
Har du några tips att ge till andra som vill utveckla sin kommunikation och själv som ledare träda fram?
Idag förväntas mer av ledare; du kan använda sociala medier som ett verktyg. Först och främst måste du bestämma dig. Sluta problematisera. Många tycker att det känns obekvämt att stå i rampljuset. Om du ser din kommunikation som ett av dina ansvarsområden som ledare kommer det att kännas enklare. Fundera på vad du står för som ledare och vilka budskap du vill förmedla till de som betyder mest i din roll - kunder, medarbetare, samarbetspartners eller liknande. Se på sociala medier som en del av din logistikkedja. Ditt budskap kan nå fram till din målgrupp även när du inte är där fysiskt, ett sorts “last mile delivery” av det du vill säga. Det är mäktigt, tycker jag, att ditt budskap kan få någon att känna något oavsett var de befinner sig. En otrolig lyx för dig som ledare!